8 مه 2023- دسته ‌ای از داروهای دیابت به نام آگونیست‌های گیرنده GLP1، نسبت به نوع دیگری از داروهای دیابت به نام مهارکننده‌های DPP4، در جانبازان مسن‌تر بدون بیماری قلبی پیشین، با عوارض جانبی عمده قلبی عروقی کمتری همراه هستند. این یافته ها که در Annals of Internal Medicine گزارش شده است، به پزشکان در انتخاب یک رژیم دارویی دیابت برای بیماران مسن کمک می کند.

دکتر کریستین رومی، استاد بخش پزشکی داخلی عمومی و بهداشت عمومی و نویسنده ارشد این مطالعه، گفت: ما معتقدیم این مطالعه کمک مهمی برای مراقبت از بیماران است و اطلاعات بیشتری را به آنچه ما به عنوان پزشک در مورد درمان دیابت و پیشگیری از بیماری قلبی می دانیم، اضافه می کند.

دکتر لی ریچاردسون، یکی از همکاران بخش پزشکی قلب و عروق، و نویسنده اول این مطالعه خاطرنشان کرد: بیش از 30 میلیون بزرگسال در ایالات متحده مبتلا به دیابت هستند که خطر بروز حوادث ناگوار قلبی عروقی (حمله قلبی، سکته مغزی یا مرگ قلبی عروقی) و بستری شدن در بیمارستان نارسایی قلبی را افزایش می دهد.

ریچاردسون گفت: محققان به دنبال رفع دو شکاف دانش بودند، اول اینکه بسیاری از داروهای دیابت جدیدتر در مقابل دارونما مورد آزمایش قرار گرفته اند، بنابراین تشخیص اینکه آیا یک نوع داروی دیابت نسبت به دیگری مزیت دارد یا خیر، ممکن نیست؛ و دوم اینکه آزمایشات بالینی فواید قلبی عروقی این داروها را در افرادی که قبلاً بیماری قلبی داشتند- نه کسانی که بیماری قلبی نداشته اند- نشان می دهند.

ریچاردسون گفت: ما می‌خواستیم هنگام مقایسه دو دسته دارویی رایج، با نام های آگونیست‌های گیرندهGLP1  و مهارکننده‌های SGLT2، در مقابل یک مقایسه‌ کننده ی فعال به نام مهارکننده‌های DPP4، در افراد بدون بیماری قلبی، تفاوت‌ها را درحوادث نامطلوب قلبی عروقی عمده(MACE) بررسی کنیم.

او افزود: مهارکننده‌های DPP4 از نظر حوادث قلبی عروقی خنثی هستند و همچنان به طور گسترده مورد استفاده قرار می ‌گیرند.

در یک مطالعه همگروهی گذشته نگر بر روی کهنه سربازان آمریکایی، محققان دریافتند افزودن یک آگونیست گیرنده ی GLP1 به رژیم دارویی آنها در مقایسه با درمان با مهارکننده DPP4 برای بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 و بدون سابقه ی بیماری قلبی، با حدود 20 درصد کاهش خطر MACE و نارسایی قلبی در بیمارستان همراه بود. دکتر رومی گفت: این کاهش خطر به سه مورد کمتر نارسایی قلبی، مرگ، حمله قلبی یا سکته مغزی در 1000 نفر که از این دارو برای یک سال استفاده می‌کنند، قابل ترجمه است.

مهارکننده‌هایSGLT2 ، بستری شدن در بیمارستان به دلیل نارسایی قلبی و MACE را در مقایسه با مهارکننده‌های DPP4 برای پیشگیری اولیه از بیماری‌های قلبی کاهش ندادند.

این مطالعه شامل نزدیک به 100هزار جانباز بود که اولین نسخه ی یک داروی ضد دیابت (متفورمین، انسولین یا سولفونیل اوره) را از سال 2001 تا 2016 دریافت کرده بودند و سپس یک آگونیست گیرندهGLP1، مهارکننده SGLT2 یا مهارکننده DPP4 به رژیم درمانی دیابت آنها اضافه شده بود. داده های پیگیری تا سال 2019 جمع آوری شد.

میانه ی سن بیماران 67 سال و میانگین مدت ابتلای آنها به دیابت 8.5 سال بود. محققان متغیرهایی مانند سن، جنس، نژاد، شاخص توده بدن، فشار خون، مقادیر آزمایشگاهی مانند هموگلوبین A1c و سابقه بیماری های قبلی را در تجزیه و تحلیل آماری وارد کردند.

این مطالعه استفاده از آگونیست‌های گیرنده GLP1، مهارکننده‌های SGLT2 یا مهارکننده‌های DPP4 را به عنوان درمان‌های خط اول برای درمان دیابت نوع 2 مورد بررسی قرار نداد.

دکتر رومی گفت: دیابت و عوارض ناشی از آن مسئول بار سنگین مراقبت های بهداشتی هستند و سالانه منجر به مرگ نزدیک به 200هزار نفر می شوند که اغلب به دلیل بیماری قلبی است. پزشکان، دانشمندان و بیماران می‌خواهند تمام تلاش خود را برای پیشگیری از بیماری‌های قلبی برای افرادی که در معرض خطر هستند، انجام دهند. ما معتقدیم که به کارآزمایی هایی برای پیشگیری اولیه در آینده با این داروهای ضد دیابت نیاز داریم. برای برخی از بیماران، این داروها هزینه زیادی دارند، اما اگر این داروها از بروز بیماری قلبی در آنها جلوگیری کنند، در این صورت بازده سرمایه گذاری عالی خواهد بود.

ریچاردسون خاطرنشان کرد که محدودیت مطالعه حاضر این است که بیشتر بیماران مردان سفیدپوست بودند.او گفت: ما امیدواریم که برای کارآزمایی‌های پیشگیری اولیه در آینده، از گروه متنوعی از شرکت‌کنندگان که نماینده بیمارانی هستند که ما در کلینیک‌هایمان به صورت روزانه می‌بینیم، ثبت نام کنیم.

آگونیست های گیرندهGLP1 ، شامل داروهای  exenatide، liraglutide، semaglutide  و غیره هستند. مهارکننده هایSGLT2 ، شامل امپاگلیفلوزین، داپاگلیفلوزین و کاناگلیفلوزین هستند. مهار کننده هایDPP4 ، شامل آلوگلیپتین، لیناگلیپتین، ساکساگلیپتین و سیتاگلیپتین هستند.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2023-05-diabetes-drugs-adverse-cardiac-events.html